Ryhtiremontti

Olkapääni lähti paikoiltaan crossfitin peruskurssilla pari kuukautta sitten ja siitä asti vasen käsi on enemmän tai vähemmän vaivannut. Olkapään vaivaan on oikeastaan liittynyt vahvasti kivut vasemmassa lavassa ja rintalihaksessa. Ei niinkään olkapäässä.

Nyt parin viime viikon aikana käsi on kipeytynyt entisestään ja sen heikkoutta ollaan ihmetelty sekä crossfit-salilla että lääkärissä. Tulos: huono ryhtini ja eteenpäin kaatuvat olkapäät on todennäköisesti suurin syy kivuille on löytynyt siitä, että vietän suurimman osan päivästäni istuen todella surkeassa asennossa koneella.

Nyt olen siis päässyt ryhtiremonttikouluun, jossa tarkoituksena olisi saada ryhtini korjattua paremmaksi. Samassa remontissa tavoitteena on vahvistaa olkapäitä ja ryhtiä tukevia lihaksia siten, että en könötä tuossa surkeassa asennossa enää aikaani.

Nyt siis nousen joka 30 minuutti ylös tuolista ja suoristan ryhdin. Kuulen crossfitissä jatkuvasti kehotuksen ”seiso suorassa”. Kehonhuollon tärkeys on korostunut ja olen sitoutunut tekemään kehonhuoltoa aina telkkaria katsoessa!

Mut huh! Tuo ero oman ”normaalin” surkean ryhtini ja suoran ryhdin erossa on ihan käsittämätön. Ihan kun olisin raskaana ja suorassa seistessä maha katoaa. Tiedän myös, että näiden samankaltaisten ongelmien kanssa painii noin suunnilleen kaikki vähintäänkin toimistotyötä tekevät ihmiset. Millaisia kauheuksia istuminen meille tekeekään?

Ryhtiremontin myötä tarkoitus on parantaa myös selän voimantuottoa, jota tarvitaan kiipeilyssä. Ilman voimaa hakkujen käyttö, nousukahvalla kiipeäminen ja repun kantaminen tulee olemaan huomattavasti vaikeampaa ja työläämpää. Siksi onkin nyt erityisen tärkeää, että hoidan ryhtini kuntoon ja sitä kautta vasemman olkapään ongelmat toivottavasti myös parantuu.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *