Rukan ja Kuusamon hiihtoladut

Olin viime viikolla Rukalla hiihtämässä ja viettämässä itsenäisyyspäivää. Milja oli kerännyt porukan kasaan ja meillä oli mökki Vuosselin rinteiden vieressä ja matkaa hiihtoladuille sekä laskettelurinteeseen oli pari sataa metriä.

Lähdimme Pasilasta Ouluun yöjunalla ja ajoimme Oulusta Rukalle seuraavana aamuna. Matka taittui siis nopeasti yön aikana ja ajomatka Rukalle meni sopivasti valoisaan aikaan. Kävimme Kuusamossa kaupassa ja kiitos valmiin kauppalistan, selvisimme ennätysnopeasti kaupasta mökille.

Uudet Ficher Twinskin -sukset

Olimme valmentaja Simon kanssa sopineet, että viikko olisi niin sanotusti hiihtoleiri ja viikon ohjelmassa oli hiihtoa, lumikenkäilyä, kuntopiiriä ja juoksua. Tein työviikon etänä Rukalta, mutta pääsin hyvin ulkoilemaan ja treenaamaan valoisaan aikaan, sitähän ei tähän aikaa vuodessa Rukallakaan ole kuin muutama tunti päivässä.

Rukan ympärysreitti

Kävimme ensimmäisenä päivänä hiihtämässä Rukan ympärysreitin mökiltä ja täytyy kyllä sanoa, että avoinna ollut FIS-latu on yksi pelottavimpia ja jyrkimpiä laskuja, joita olen hiihtänyt. Kauhuissani aurasin mäkeä alas ja vieressä junnukilpahiihtäjät laskivat mäkeä alas latu-uralla ja näyttivät mallia, kuinka mäkiä oikein lasketaan.

Kuusamon hiihtoladut

Reitti on 11 kilometriä pitkä ja sisältää useamman pidemmän ja suhteellisen jyrkän mäen sekä pitkän laskun. Raskasta hiihtoa pitkiä mäkiä pitkin ja jokaisella kierroksella mietin, kuinka raskasta hiihtäminen on ja en uskalla enää kertaakaan siihen jyrkkään FIS-mäkeen.

Hiihtoladyt vauhdissa

Hiihdin kuitenkin useampana päivänä reitillä ja se sopii erityisesti haastavaa ja mäkistä maastoa hakevalle hiihtäjälle, joka haluaa hikoilla ja hengästyä lenkin aikana. Toimiva treenireitti ja vastaan tuli lähinnä eri maiden maajoukkuehiihtäjiä.

Kuusamon hiihtoreitit

Ajoin useampana päivänä Kuusamoon 25 kilometriä Rukalta hiihtämään, sillä Kuusamossa latuja oli auki yhteensä 30 kilometriä ja maasto oli selkeästi tasaisempaa ja maltillisempaa kuin Rukan ympärysreitti.

Ruka Valtavaara
Rukan Valtavaaralla lumikenkäilemässä

Auton jätin parkkiin jokaisella kerralla Kuusamon Tropiikin parkkipaikalle ja lähdin siitä lenkille. Sain hiihdettyä useamman pidemmän yli 40 kilometrin lenkin ja maasto oli kyllä maltillista ja mukavaa tasaista latua. Kuusamon Tropiikissa olen joskus lapsena vieraillut ja muistelin, että maastot olisivat olleet huomattavasti mäkisempiä.

Hiihtoleirin onnistuminen

Tämä oli ensimmäinen kolmesta viikosta, jotka vietän Lapissa tulevien kuukausien aikana ennen Everestille lähtöä. Vaikken ole varsinaisesti hiihtäjä, niin hiihto toimii yhtenä tapana valmistautua kiipeilyä varten. Siinä yhdistyy monta lempiasiaani: ulkona oleminen, urheilu ja tankkaamisen harjoittelu.

Kuusamossa lenkillä

Olen huomannut, että yksi iso haaste lenkeillä kylmässä on tankkaaminen ja tälläkin kertaa epäonnistuin siinä. Viime viikolla, kun palasimme Helsinkiin minulla oli krapulainen olo ilman tippaakaan alkoholia edellisenä päivänä. Olin koko viikon juonut todella huonosti lenkillä ja useampana päivänä litran pullosta oli puolet juomatta vaikka olin hiihtänyt 40 kilometriä.

Muuten treenileiri sujui hyvin ja pääsin testaamaan uusia suksia. Hiihtotekniikassa on vielä hiottavaa ja suksien kanssa oli ajoittain haasteita, mutta kovalla pakkaskelillä sain sukset toimimaan jo paremmin. Onneksi tulevan talven aikana on mahdollista hioa tekniikat kohdilleen ja kerätä hiihtokilometrejä.

Näillä eväillä on hyvä jatkaa kohti tulevan talven hiihtoleirejä ja treenejä kohti Everestiä!