Kilimanjaro – Rongai-reitti Aventuran ryhmän kanssa

Terveisiä Tansaniasta ja Kilimanjarolta! Saavuin pari päivää sitten Kilimanjaron kiipeilymatkalta ja olin reissussa Aventuran matkanjohtajana kahdeksan suomalaisen asiakkaan kanssa.

Kilimanjaro
Upea aamu Kilimanjarolla

Lähdimme matkaan helmikuun lopulla ja suuntasimme Kilimanjaron Rongai-reitille, joka lähtee vuoren pohjoispuolelta ja nousee kuusi päivää ylös. Kuudentena päivänä kiivetään huipulle ja seitsemäntenä päivänä laskeudutaan Marangu-reittiä vuoren eteläpuolelta alas. Tämä reittivalinta on erinomainen parista syystä: vaelluksen aikana näkee monipuolisesti Kilimanjaron koko alueen, pääsee yöpymään alueen toisen tulivuoren Mawenzin juurella ja toisaalta ohueeseen ilmanalaan sopeutumiseen on varattu aikaa mahdollisimman paljon.

Kilimanjaron huipulla

Tämä ei ollut ensimmäinen kerta Kilimanjarolla, joten tiesin mitä odottaa. Reissulla yllätti taas kerran se, kuinka pitkä 17 tunnin huiputuspäivä on ja miten raju nousuvauhti Kilimanjarolla tulee jokaisena päivänä. Toisaalta reissu muistutti siitä, kuinka upea vuori todella on. Näin kaunista tähtitaivasta, auringonnousua tai laajaa näköalaa ei kyllä toista löydy ja Kilimanjaro on todella uniikki paikka.

Suurimmat haasteet tällä reissulla tuli nimenomaan pitkästä huiputuspäivästä, vuoristotaudin erilaisista oireista ja muista pienistä sairastumisista. Onneksi näistä kaikista haasteista selvittiin, mutta oleellisinta on hyvä ja avoin kommunikaatio ryhmän jäsenten välillä ja toisaalta ryhmän jäseniltä minulle.

Isoimmat opit tästä reissusta tulikin nimenomaan ammatillisessa mielessä ja pääsin matkanjohtajana ratkaisemaan erilaisia ongelmia ja toisaalta tekemään päätöksiä. Opettavaisia hetkiä tuli todella paljon ja olen kirjoittanut omaa päiväkirjaani näistä opeista, jotta kehittyisin työssä mahdollisimman hyväksi.

Ryhmä huipulla – upea suoritus

Asiakkaista ⅝ pääsi Uhuru Peakin huipulle 5985 metriin ja olin todella iloinen kaikkien puolesta. Lähdimme huiputusyönä 00:00 liikkeelle ja kuudessa tunnissa pääsimme Kilimanjaron kraaterin reunalle Gilman’s Pointille 5685 metrin korkeuteen. Uhuru Peakin eli korkeimman kohdan saavutimme pari tuntia myöhemmin tasan kello kahdeksan aamulla.

Aurinko nousi taas kerran niin kauniisti, että itkuhan siitä tuli. Liikutuksen kyyneleet oli herkässä, sillä olin odottanut tuota hetkeä ja toisaalta Gilman’s Pointilta alkanut 40 senttimetrin paksuinen lumipeite teki olosuhteista vielä todella erityiset. Olin iloinen asiakkaiden puolesta, että he pääsivät kokemaan Kilimanjaron lumisissa olosuhteissa ja huipulle kävelimme täysin kirkkaassa aurinkoisessa säässä.

Eatnosht-energiakarkit eväänä

Muutenkin meillä oli hyvä tuuri säiden suhteen. Kilimanjarolla oli juuri loppunut sadekausi, joka tuo erityisesti sateita vuoren pohjoisrinteille ja Rongai-reitin puoli oli todella vihreää ja vehreää. Ensimmäiset päivät vaelsimme shortsit jalassa ja t-paidat päällä. Kun nousimme korkeammalle, säät pysyivät edelleen lämpimänä päiväsaikaan. Muutamana päivänä satoi, mutta onneksemme vasta, kun olimme päässeet leiriin. Saimme siis ylimääräistä lepoa leirissä ja säästyimme vaatteiden kastumiselta.

Mawenzin takaa nouseva aurinko

Kilimanjaro oli työreissu, mutta matkalla oli myös muutama henkilökohtainen tavoite: testata, miten treenikausi on vaikuttanut vuorilla jatkumiseen ja testata vielä muutamia varusteita Everestiä varten. Jaksamiseni oli mielestäni paremmalla tasolla kuin aiemmin ja sykkeet pysyivät koko reissun suhteellisen maltillisena. Erityisesti parempi kunto näkyi jaksamisessa myös erilaisten haasteiden edessä. Pääsin testaamaan erilaisia eväitä, joita aion ottaa myös Everestille mukaan ja toisaalta uudet aurinkolasit toimivat korkeudessa.

Mawenzi

Näin pari päivää kotiin palaamisen jälkeen fiilis on alkanut kasvamaan entisestään onnistuneesta reissusta. Nukuin useamman yön vähän heikosti ja näin muutamien pitkien yöunien jälkeen sellainen kokonaisvaltainen tyytyväisyyden tunne on vallannut mieltä ja kehoa. Kokemus oli jälleen kerran huikea ja Kilimanjaro tarjosi jälleen kerran erinomaisen haasteen sekä minulle että asiakkaille. Kaikki selviytyivät haasteesta ja ryhmä jatkoi matkaa safarille ja Sansibarille.

Nyt minulla alkaa valmistautuminen Everestille, johon lähtöön on kuusi viikkoa aikaa. Kirjoitan ensi viikolla tarkemmin kuulumisia sen suhteen ja mitä viime viikkojen aikana on tapahtunut.