Kiipeilykesä Chamonixissa

Vietimme kesästä kuusi viikkoa Ranskassa Chamonixissa ja ajattelin jakaa kokemuksiani pidemmästä ajanjaksosta Alpeilla. Tämä oli toinen reissuni kiipeilyn merkeissä Alpeille ja ensimmäinen reissu olikin vain kolme viikkoa ennen lähtöä Chamonixiin. Ensimmäisellä kerralla olimme Sveitsin puolella sporttikiipeilemässä ja reissusta löytyy enemmän juttua tästä blogiartikkelista.

Matkustus ja majoitus

Matkustimme Chamonixiin laivalla ja autolla. Halusimme oman auton mukaan, jotta pystyisimme tarvittaessa liikkumaan paikasta toiseen ja jopa maasta toiseen.

Lähdimme Vuosaaresta lautalla kohti Trävemundea ja matkasimme 30 tuntia Finnlinesin lautalla. Lauttamatka on melko pitkä ja pitkäveteinen, mutta se mahdollisti nukkumisen ja syömisen sekä lepäämisen ennen pitkää ajoa. Lautta on Trävemundessa 22 illalla ja ajoimme siitä neljä tuntia Saksan moottoriteitä, yövyimme hiljaisella parkkipaikalla teltassa muutaman tunnin ja jatkoimme aamulla aikaisin matkaa kohti Chamonixisia. Ajomatka kesti yhteensä 12 tuntia ja perillä oli aikamoinen helpotus siitä, että olimme päässeet Ranskaan asti ilman suurempia ongelmia.

Majoituimme 1,6 kilometrin päässä Chamonixin keskustasta. Kämpältä käveli Aguille du Midin hissille 12 minuuttia, mutta asunto oli muuten kaupungin hälinästä sen verran kauempana, ettei kämpillä oikein edes tajunnut, kuinka paljon Chamonixissa on ihmisiä. Asunto löytyi VRBO-nimisestä palvelusta ja maksu hoitui myös palvelun kautta.

Asunto oli ison talon alakerrassa kaksio, jossa oli yksi makuuhuone ja olohuoneessa oli vuodesohva. Parasta oli näkymät Mt. Blancille, Aguille du Midille, Les Bossonsin jäätikölle ja oma upea piha, jossa pystyi nauttimaan kesästä.

Kotipihan näkymät

Suunnitelmat kesälle

Sain useamman kyselyn keväällä siitä, että millainen tikkilista minulla on reissulle. Osittain nämä kyselyt hämmensi, sillä olin alusta asti ajatellut, että reissu on nimenomaan tutustumisreissu siihen, millaista kiipeily Alpeilla on. Tikkilistaa ei siis ollut vaan ajatus oli tutustua mahdollisimman hyvin Chamonixin alueeseen ja kiivetä mahdollisimman paljon. Tätä kautta ajattelin, että jonkinlaista tulevaisuuden tikkilistaa voisi syntyä.

Toisin kuin Nepalissa, niin Alpeilla pääsee hissillä lähestymään nopeasti ja tehokkaasti kiipeilykohteita. Päätin heti, että ostan kausikortin hisseihin, jotta ei tarvitse miettiä voiko tänään nyt käyttää lippua vai ei. Tämä oli täysin oikea päätös ja 515 euron kallis hinta kuolettui jo ensimmäisten viikkojen aikana tehokkaasti.

Minulla oli keväällä jalkaterässä vaivaa ja kiipeily jäi harmittavan vähäiselle määrälle. Minulla ei ollut etukäteen mitään hajua, millaisella tasolla pystyisin kiipeämään ja sen vuoksi olin myös erittäin avoimin mielin matkassa.

Olosuhteet

Kesä on ollut todella kuuma Alpeilla. Lämpö, jäätiköiden sulaminen ja ilmastonmuutos konkretisoitui minulle vasta todella tänä kesänä. Olin selaillut topokirjaa kotona ja merkannut, että mitä reittejä haluaisin kiivetä. Erityisesti lumihuippuiset vuoret kiehtovat minua ja toivoin, että pystyisimme kiipeämään mahdollisimman paljon juuri sellaisia huippuja.

Surulliseksi vetää jäätiköiden tilanne ja se, että millainen tulevaisuus Alpeilla on. Ilmeisesti jo talvi oli vähäluminen ja kesän pitkä hellejakso teki jäätiköiden tilanteen entistä vaikeammaksi. Esimerkiksi Mt. Blancin normaalireitti ja Matterhornin reittejä suljettiin ja nousuja lopetettiin lämpimien ja sitä kautta kohonneiden kivivyöryriskien vuoksi.

Se, että emme nyt päässeet kiipeilemään korkealla, ei oikeastaan harmita. Lähinnä huoli on siitä, että mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Erityisesti paikallisten elämään kaikkine negatiivisine ilmiöineen. En ollut myöskään aiemmin osannut pelätä kiviä, mutta tämä kesä opetti se, kuinka kovalla vauhdilla kivet voivat vain viuhahtaa ohi ja osuessaan sattuu todella ikävästi.

Nollaraja kipusi yli 5000 metriin eli kaikkialla oli vain todella lämmintä. Samat ongelmat eivät ole konkretisoitunut vielä Nepalissa, koska usein olemme olleet niin korkealla. Totuus kuitenkin taitaa olla se, että sulamista tapahtuu joka puolella maailmaa ja koko ajan kiihtyvässä tahdissa.

Jäätikkö Entrevees Traverselta lähestyessä Helbronnenin hissiä

Kiipeilyreitit

Lähestymässä Aguille du Midiä

Alla listattuna reitit, joita kiipesimme kesän aikana:

• Chamonix – Les Gaillads multi pitch treeniä
  • Index – Aguille du Belvédère 3a alppireitti
  • Plan de lÁguille – Peigne Slabs – Les Lepidoptéres 5b trädireitti
  • Index – Voie Ravanel 5c sporttireitti
  • Brevént – Hotel California 5a sporttireitti (kiipesimme vain osan)
  • Index – Aguilles Pourrier – Les Fontés de Jouvence 5c sporttireitti
  • Helbronnen – Aguille d’Entrées Traverse 4c alppireitti
  • Index – Grande Floria – Manhattan 6a sporttireitti
  • Vallorcine – Into the Wild 6a+ sporttireitti
  • Vallorcine – Aguille du Van – Aqua Concert 6a sporttireitti

Monenlaista ja eri tasoisia reittejä tuli siis kiivettyä. Liidasin paljon, mutta trädireiteillä olin pääasiassa kakkostelijan roolissa, koska kiipeilypari oli kokeneempi ja erityisesti esimerkiksi Aguille du Midin Rébuffat-Baget reitti oli minulle todella haastava.

Hotel Californian 2. pitch

Kesän aikana kehittyi erityisesti liidipää ja reitinlukutaito. Toiminta ankkureilla nopeutui myös kesän aikana ja nyt voi sanoa, että multipitch-kiipeilyä on sen verran paljon harjoiteltu, että sen pitäisi sujua aika mukavasti tästäkin eteenpäin. Köysistön muodostamista, simulina kiipeilyä, shortpitching ja muita alppikiipeilyssä tarvittavia taitoja tuli opeteltua ja harjoiteltua kesän aikana.

Mieleenpainuvin reitti oli ehdottomasti Arête des Cosmiques, sillä jännitin reittiä todella paljon etukäteen. Lopulta kaikki meni todella hyvin ja kiipeily oli juuri sellaista, jossa koen olevani hyvä. Tuli voimaantunut olo ja sellainen, että tätähän minä juuri osaan. Vähättelen usein tekemisiäni ja osaamistani ja olen saanut näiden blogivuosien aikana aika paljon arvostelua juuri siitä, kuinka en tiedä tai en osaa. Nuo arvostelut ovat nakertaneet mielialaa ja nakertavat ajoittain edelleen. Kokemus Arête des Cosmiquelta oli täysin päinvastainen ja sen vuoksi todella mieleenpainuva.

Nälkää jäi erityisesti alppireiteillä ja eniten olin innoissani niistä reiteistä, joissa kiivettiin isot kengät jalassa. Ne ovat reittejä, joilla tuntui oma kiipeilytaito pääsevän juuri oikeaan elementtiin.

Aguille du Midi – Rébuffat-Baguet 6a trädireitti

Reittien valinnassa käytimme paperisia topokirjoja, pääasiassa Rockfax topoa. Tämän lisäksi saimme vinkkejä Chamonixissa asuvalta vuoristo-oppaalta ja kavereilta. Reitit valikoituivat aina porukan mukaan, kenen kanssa kiipesimme ja toisaalta myös kiipeilijöiden vahvuuksien ja heikkouksien mukaan. Pari reittiä oli myös sellaisia, että annoin kaverin täysin päättää, mitä tekisimme.

Aikaa kannattaa varata suunnitteluun, topon tutkimiseen ja monet päivät kestivät yllättävän pitkään. Olimme kaksi yötä teltassa, mutta muuten nukuimme Chamonixin asunnolla. Oli ihanaa päästä aina päivän jälkeen syömään, suihkuun ja nukkumaan sänkyyn. Se on varmasti osasyy siihen, miksi pystyimme tekemään noin monta retkeä koko reissun aikana.

Miten aloittaa alppikiipeily?

Useimmiten toistuva kysymys, jonka saan on se, että miten aloittaa vuorikiipeily. Kiipeilyssä riittää eri alalajeja ja se on hiukan eri keskustelu. Jos sinulla ei ole kokemusta, niin kannattaa aloittaa kiipeilyn opettelu erilaisille aiheesta liittyvillä kursseilla. Kävin itse keväällä esimerkiksi multipitch-kiipeilykurssin ja se oli kyllä todella hyödyllinen ja opin uusia taitoja kurssilla.

Kurssien lisäksi voi ottaa vuoristo-oppailta opastusta eli varata joko ihan retkipäiviä tai kursseja. Tämä on hyvä tapa tutustua paikalliseen maastoon kokeneen oppaan kanssa ja he osaavat hyvin kertoa paikalliset vinkit reitteihin ja opit tätä kautta myös paljon tietenkin niitä taitoja, joita tarvitaan vuorilla itsenäiseen liikkumiseen.

Kysy kokeneemmilta kavereilta ja kiipeä mahdollisimman paljon sellaisten kanssa, jotka ovat tehneet jotain vastaavaa jo aiemmin. Kaikki kuitenkin ovat aloittaneet jostain ja todennäköisesti miettineet jossain kohtaa harrastamista samoja asioita.

Muista, että suunnitelvat voivat muuttua ja se on täysin sallittua. Olosuhteet, kiipeilykaveri, päivän kunto ja monet muut asiat vaikuttavat suoriutumiseen ja lopulta olemme vastuussa tekemisistä itsellemme ja kiipeilyparille tai retkikunnalle.

Tykkäsinkö olla Alpeilla?

No todellakin! Mutta tykkään olla myös Nepalissa ja Himalajan vetovoimaa on vaikea avata sanoiksi. Voisin kuvitella asuvani esimerkiksi Chamonixissa, mutta kävisin silti todennäköisesti Nepalissa.

Kiivettävää löytyy niin paljon, että koko elämän saisi mukavasti kulumaan vuoren rinteillä. Opittavaa ja haastavuutta löytyy juuri niin paljon kuin taitotasoa vain riittää. Tyyliltään Alpeilla oleminen oli hyvin erilaista kuin Nepalissa. Hissillä pääsee lähelle, lähestyminen kestää vain tunteja ja kaikki mukavuudet on kuitenkin nopeasti saavutettavissa – se on mahtavaa ja todella erilaista kuin Nepalissa. Ruuhkaa riittää sekä suosituilla reiteillä Chamonixissa että Nepalissa.

Tavoitteita ja haaveita jäi tulevaan ja näin muutama viikko reissun jälkeen on taas parempi näkemys tulevasta ja mitä olisi kiva päästä kiipeämään.

Kesä oli erittäin onnistunut ja erityisen ihanaa oli se jakaa tärkeiden ihmisten kanssa.