Riisitunturi – Riisin rietas iltalenkiksi

Pohjoisen reissu alkoi matkalla Saimaan rannalta Kuusamoon ja sieltä Riisitunturin parkkipaikalle. Olimme perillä kuuden aikaa illalla ja tarkoituksena oli kävellä iltalenkkinä Riisin riettaan 10,7 kilometrin rengasreitti.

Upeita Riisitunturin soita

Heti autosta ulos astuttua hyttyset hyökkäsivät pilvenä kimppuun ja ensimmäisenä sai suihkuttaa erilaisia myrkkyjä vaatteisiin ja vaihtaa pitkät hihat ja housut päälle. Alkushokista toivuttua keiteltiin välipalaa parkkipaikalla ja lähdettiin mahdollisimman kevyellä varustuksella kohti Riisitunturin huippua.

Olen itse nähnyt Riisitunturista lähinnä kuvia talvella upeista tykkypuista ja ymmärrän kyllä, miksi Riisitunturi on niin suosittu kohde talvella. Näin kesälläkin näkymät tunturin huipulta olivat upeat ja maisemassa avautui isoja järviä sekä maagista Lappi-maisemaa.

Nousu Riisitunturin huipulle ei mielestäni ole kovin jyrkkä, mutta ylämäkeen täytyy pystyä kävelemään. Reittikuvauksessa sanotaan reitin olevan keskivaativa/vaativa, mutta suhtautuisin näihin kriittisesti jos omaat vähänkään normaalia peruskuntoa. Riisin rietas -kierros jatkaa Riisitunturin huipulta alas hyvää ja myös hyvin juostavaa polkua alas ja laskeutuu Uusilammen leirintäalueelle.

Näkymä Riisitunturin huipulta

Uusilammella alkoi sataa rankasti ja jatkoimme silti matkaa. Hetken aikaa vettä tuli oikein kunnolla taivaalta ja vaatteet ehtivät kastua. Ennen Soilun laavua oli mielestäni yhdet kauneimmat paikat Riisitunturilla: soita, jotka ylitetään pitkospuita pitkin ja matkalla oli todella kauniita tupasvilloja.

Ajoittain reitillä oli todella kosteaa ja sen vuoksi suosittelen ottamaan mukaan vettä kestävät kengät. Polku on merkattu hyvin ja sitä on kuljettu paljon, joten reitiltä eksyminen on lähes mahdotonta. En itse käyttänyt vaellussauvoja enkä kokenut niitä reitillä tarvittavan. Nousut ja laskut ovat maltillisia ja omalla vauhdilla pystyy vaikuttamaan reitin rankkuuteen.

Tupasvilla

Yövyimme teltassa Riisitunturin autiotuvan vieressä ja teimme illalla hyttyskarkottimeksi tulet tuvan ulkopuolelle rakennetulla tulipaikalla. Tulipaikka näytti uudelta ja sen koosta päätellen paikka on todella suosittu kohde sekä kesäisin että talvisin. Aamulla jatkoimme reilun puolen tunnin verran takaisin lähtöpisteeseen ja jatkoimme ajomatkaa kohti Norjaa.

Riisitunturi oli mielestäni hyvä välipysähdys ja Riisin rietas -reitti oli sopiva kävely pitkän automatkan jälkeen. Reitti ei ole erityisen haastava, mutta kaunis Riisitunturin maisemien, soiden ja tupasvillojen kanssa. Kesällä kannattaa varautua hyttysmyrkyn kanssa ja sateisena päivänä reitillä ei ollut ruuhkaa ja näimme illan aikana vain muutamia ihmisiä.

Riisitunturi on yksi Suomen kansallispuistoista ja ehdottomasti vierailun arvoinen. Edelleen kiinnostaa vierailu talvella ja upeiden tykkypuiden näkeminen omin silmin.