Rengastreeni – ahkion vetämisen harjoittelua

Treenit Denalia varten on alkanut ja kirjoitin jo hiukan treenien jaksottamisesta ja sisällöstä. Tavoitteena on alkuun kasvattaa peruskestävyyttä ja perusvoimaa. Kuten olen jo aiemmin kertonut, niin Denalilla kannetaan kaikki tavarat itse ja vedetään ahkiota. Minulla on minimaalisen vähän kokemusta ahkion vetämisestä, joten yksi huolenaihe on ollut, milloin ja miten harjoittelen sen vetämistä. 

Minulla ei ole omaa ahkiota ja alkutalvesta lumimäärän ollessa epävarmaa Helsingissä, selvittelin miten voisin harjoitella mahdollisimman paljon ahkion vetämistä tai ainakin mahdollisimman lähelle ahkion vetämistä. Tätä varten syntyi ajatus renkaan vetämisestä perässä. Renkaita pystyy vetämään ahkion tavalla, mutta lumi ei ole välttämätön elementti renkaille.

Denali

Renkaat valmiina poraukseen

Norjassa tapaamani kiipeilykaveri Juha kertoi hankkineensa renkaita ja rakentaneensa perässä vedettävän systeemin, jolla pystyy harjoittelemaan vaikka lumitilanne olisi kehnompi. Kyselin renkaista Juhalta ja hän lupasi auttaa rengassetin rakentamisessa (toin hänelle kiitokseksi ehkä maailman parhaita suklaakonvehteja Islannista!!!). Renkaisiin täytyisi nimittäin rakentaa systeemi, jolla vetäminen onnistuisi mahdollisimman näppärästi ja Juha oli tutkinut norjalaisen tuttavan ja internetin avulla eri vaihtoehdot, kuinka renkaasta saisi rakennettua mahdollisimman helposti perässä vedettävän version ja mahdollisimman paljon ahkiota muistuttavan treenisysteemin.

Kysyin sen jälkeen lähimmästä rengasliikkeestä, että onnistuisiko käytöstä poistettujen renkaiden hakeminen ja mukana mies rengasliikkeestä vastasi, että ehdottomasti, varsinkin jos käyttötarkoitus tulee vuorikiipeilyn harjoittelemiseen Suomessa. Hain renkaita pari kappaletta Kalliosta ja sain luvan palauttaa todennäköisesti käytössä kuluvat treenirenkaat liikkeeseen hävitettäväksi, kun sen aika tulisi.

Denalin kiipeäminen

Veneen koukku paikallaan

Ensin Juha porasi renkaisiin kaksi reikää ja sen jälkeen aloitimme painamaan renkaaseen veneen koukkuja, joihin saisi rakennettua sitten rengasletkan ja kiinnitettyä vetovaljaat renkaisiin. Työläin osuus koko prosessissa oli saada veneen koukku renkaan sisäisen metalliverkon läpi ja minulla tuntui seuraavanakin päivänä, että olin yrittänyt painaa metallista koukkua renkaan läpi.

Koukkujen lisäämisen jälkeen saatiin yhdistettyä kolme rengasta putkeen ja Juhalla löytyi Varustelekan taisteluvyö, ihan oikeasti sen nimi on taisteluvyö, josta hän oli rakentanut oman vetosysteeminsä rengasahkioon. Vetovaljaat voi myös rakentaa oikean ahkion vetovaljaista ja oleellista on lisätä vetovaljaisiin narun lisäksi kuminauhaa, joka vähentää vetämisestä aiheutuvaa edestakaista nykivää liikettä.

Denali harjoittelu

Renkaat testissä – toimii

Käytiin testaamassa systeemiä ja setti toimii erinomaisesti! Kolmen renkaan vetäminen samaan aikaan tuntuu raskaalta, mutta tasaisella kolmen setti sopii hyvin. Luulen, että aloitan itse renkaiden vetämisen yhdellä renkaalla ja saan näin paremmin irti peruskestävyystreeneistä ja siirryn sitten kahden renkaan vetämiseen.

Renkaiden avulla lähdetään kasvattamaan ahkion vetämiseen tuntumaan ja ajatus on parantaa taitoja renkaan vetämisen avulla kohti kevättä ja kesäkuun Denalin matkaa varten. Ratkaisematta on vain yksi ongelma: miten vetää renkaita herättämättä mahdollisimman vähän huomiota? Töölöstä lähtiessä voi saada muutaman kummeksuvan katseen, jos vetää useita autonrenkaita perässään. Todennäköisesti menen keskuspuistoon lenkkeilemään renkaiden kanssa, jolloin katseita on vähemmän.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.